Voorbeschouwing: Jacht op derde periodetitel start bij DSVP

7 maart 2019 15:00

Rick Sinnige

4e in de eerste periode, 6e in de tweede periode en 3e op de ranglijst. Dat is het totaalplaatje na 17 speelrondes voetballen in de 3e klasse A. Een ticket voor de nacompetitie heeft Nieuwkoop nog niet, maar dat is wel het doel. Dit moet worden gerealiseerd in de laatste periode en die begint met een uitwedstrijd tegen het stugge DSVP.

DSVP kan na enkele stroeve jaren in de 3e klasse eindelijk weer meedoen om de bovenste plaatsen. De ploeg uit Pijnacker bezet de 6e plaats en staat op slechts vier punten van ons vlaggenschip. De club, waar Dick Advocaat drie seizoenen trainer is geweest, speelde lang in de 1e en 2e klasse. Nu zal het een poging doen om in ieder geval terug te keren naar die 2e klasse, want ook voor hun is de nacompetitie nog altijd haalbaar. De blauw-witten hebben al vaker bewezen een stroeve tegenstander te zijn. Er werd zes keer gewonnen, acht keer gelijk gespeeld en slechts drie keer verloren dit seizoen. Opvallend is dat DSVP na de winterstop nog ongeslagen is. Wel werd er alleen gewonnen van NSV '46. Tegen Lugdunum (1-1), VVSB (0-0), Zwammerdam (0-0) en Alphia (3-3) werd het gelijk. Veel scoren doen de Pijnackers niet. Hun doelcijfers zijn 21 voor en 19 tegen.

Nieuwkoop bezet inmiddels de 3e competitie en maakt nog altijd jacht op een ticket voor de nacompetitie. De vorige twee gingen naar Van Nispen en VVSB. Het ideale scenario zou zijn als de oranjehemden zelf de 3e periode in de wacht weten te slepen, maar als Van Nispen aan het einde van het seizoen positie 1 en 2 bezetten en Nieuwkoop 3e wordt, krijgt het ook een ticket voor de nacompetitie. Dit omdat het ticket van kampioen Van Nispen weer doorschuift. Als dit bereikt wil worden zal het wel beter moeten gaan spelen dan het afgelopen week tegen BSC '68 deed. Er werd in de slotminuten nipt gewonnen na een slordige wedstrijd. Tegen DSVP zal er duidelijk uit een ander vaatje moeten worden getapt, zo was ook duidelijk voor trainer Michel Strating. Hij sprak na afloop van het duel in Benthuizen uit dat het echt beter moet.

In het achterhoofd van Strating zit ook nog altijd de vorige wedstrijd tegen DSVP, die toen gewonnen had moeten worden. Na 90 minuten stond er echter een 1-1 eindstand op het bord. Nieuwkoop kreeg een flinke hoeveelheid kansen, maar verzuime constant de score verder op te voeren dan 1-0. Uiteindelijk kwam DSVP via een strafschop, waar een schwalbe aan vooraf ging, langs zij. De druiven waren na afloop zuur en Nieuwkoop zal de wedstrijd van aanstaande zaterdag graag willen winnen. Al is het maar om het startsein te geven voor een sterke 3e periode.

De aftrap is zaterdag om 14:30 uur op Sportpark De Groene Wijdte in Pijnacker. De routebeschrijving is te vinden via -DEZE- link.