Het kampioensjaar van de JO13-2

1 augustus 2019 9:30

Rick Sinnige

De JO13-2 werd in de voorjaarscompetitie kampioen. En dat is een knappe prestatie, zeker als je meerekent dat ze puntloos laatste werden in de najaarscompetitie. Met spelers Nick Broer en Luuc Booij en trainer Marco Gehlen blikken we terug op afgelopen seizoen.

Wat vonden jullie van het afgelopen seizoen?
"Het ging goed. We zijn kampioen geworden in de tweede seizoenshelft. De eerste seizoenshelft ging minder goed, toen zijn we gedegradeerd. We hebben nooit echt dik gewonnen, en ook niet echt dik verloren."

Was het jullie eerste kampioenschap? Hoe was dat?
Luuc: “Voor mij wel. Het was leuk en ging wel zoals ik had verwacht. We hebben bijvoorbeeld de trainer onder de douche gegooid en er stonden heel veel mensen langs de lijn.” Nick: “Voor mij niet, ik ben al twee keer bij TAVV kampioen geworden. Nu zijn we ten koste van mijn oude team van TAVV kampioen geworden.”

De eerste seizoenshelft verliep minder goed voor jullie. Jullie werden laatste in de competitie, verloren alles en scoorde slechts 3 keer. Blijft het dan nog leuk om te voetballen?
"Op dat moment was het niet zo heel leuk. Op de trainingen was het leuk. Maar als je dan tegen een hoog team voetbalde, dan wist je al dat het lastig zou worden. We verloren veel met 1-0 en 2-0."

Wat hebben jullie gedaan waardoor de tweede seizoenshelft beter ging?
"We speelden eerst 4-4-2 en gingen toen in 4-3-3 spelen. In belangrijke wedstrijden speelden we nog 4-4-2. We gingen met meer druk voetballen. De trainer bleef heel positief, ook in de eerste seizoenshelft. Dat was wel de sleutel in de tweede seizoenshelft."

In de tweede seizoenshelft wonnen jullie alle wedstrijden en werden kampioen. Wat was je eerste reactie/gevoel toen het kampioenschap binnen was?
Luuc: “In die wedstrijd scoorde ik mijn eerste twee goals van dit seizoen, ik was vooral heel blij.” Nick: “Ik had een bal in m’n handen en die schoot ik hoog de lucht in.”

Wat hebben jullie gedaan om het kampioenschap te vieren?
"We hebben sjaals en een beker gekregen. Nick: Ik had twee spandoeken en vier vlaggen gemaakt en meegenomen. We zijn gaan lasergamen en bowlen. En hebben een barbecue gedaan na de ouder-kind wedstrijd, dat was erg gezellig."

Luuc, jullie hebben dit seizoen 33 doelpunten tegen gehad. Jij als middenvelder hebt een belangrijke rol in zowel aanvallen als verdedigen. Bij hoeveel doelpunten ben je betrokken geweest (goal/assist) en waar ben je beter in, aanvallen of verdedigen?
"Ik heb zelf twee keer gescoord. Assists weet ik niet precies. Ik ben beter in het aanvallen, maar kan ook wel verdedigen. Als de linksback er uit is sta ik daar. Maar ik kan ook linksbuiten staan."

Nick, jij bent later overgekomen uit de JO13-4. Hoe vind je het in dit team? Jullie hebben dit seizoen 33 doelpunten tegen gehad. Als je beseft dat je laatste bent geworden in de eerste seizoenshelft valt dat reuze mee. Wat is jullie geheim als verdediging? Wat voor rol heb jij hier in?
Ik vind het een leuk team met een goede, grappige en gezellige sfeer. Er zit veel voetbal en positieve agressie in tijdens de trainingen en wedstrijden. We hadden twee snelle verdedigers aan de zijkant en de laatste man was erg snel, die kon dan de aanvallende speler afsnijden. Ik was meer van het fysieke spel. Breed maken en schoffelen. De tegenstanders afstoppen door ze aan de kant te zetten met mijn lichaam.

Marco, jij mocht dit seizoen als trainer voor de groep staan. Wat is de kracht van dit team?
"De kracht van dit team is dat ze hun koppies niet lieten hangen na een nederlaag. De eerste seizoenshelft heb ik gebruikt om spelers te positioneren. Waar komt de kwaliteit van de individuele speler het beste tot zijn recht. We verloren alles met net maar 1 of 2 doelpunten verschil. Na de winterstop wist ik hoe ik wilde spelen. Het team viel samen en we groeiden iedere wedstrijd in ons spel. De wedstrijd tegen de nummer 1, die alles dik had gewonnen, was de wedstrijd waarin alles samenviel. Iedereen vervulde zijn taak en op een paar kleine foutjes na speelden we de tegenstander zoek. De kracht zat in het geloof in zichzelf. Mijn rol was alleen om de richting te geven. Groot compliment aan de jongens! Volgend seizoen bouwen we verder aan deze groep kanjers."

Jullie gaan volgend seizoen allebei naar de JO13-1. Wat is jullie persoonlijke doel voor volgend seizoen?
Kampioen worden. “Maar ik wil ook meer scoren en fysiek beter worden”, zegt Luuc. Nick: “Ik wil mijn snelheid en handelingssnelheid verbeteren.”

We willen Marco en Najib bedanken voor het afgelopen seizoen en de ouders die alles er omheen hebben geregeld. De leuke uitjes en de support.