Speler van de week: Jasper Bouwma uit de JO13-1

16 september 2019 9:15

Kaj Lunstroo

Ook dit seizoen gaan we door met het interviewen van de speler van de week. De speler van de week is Jasper Bouwma uit de JO13-1. Jasper is keeper en verdedigt met veel plezier zijn goal. Wereldster Buffon is zijn grote voorbeeld en kijkt op tegen zijn goede keepersspel.

Hoe lang voetbal je nu bij SV Nieuwkoop en in welke teams?
Op dit moment ben ik meer dan vijf jaar actief bij SV Nieuwkoop. Ik ben begonnen bij de ‘F5’, nu heet dat de jongens onder de 8. Eerst heb ik 2 jaar gevoetbald als veldspeler, maar ik speel nu alweer drie jaar als keeper.

Hoe ben jij in het keepersvak terecht gekomen?
Tijdens mijn eerste twee jaar als voetballer bij de F'jes wisselden we elke keer van keeper. Ik vond dit leuk om te doen, later kreeg ik de vraag of ik keeper wil blijven. Het liefst blijf ik zo hoog mogelijk spelen bij SV Nieuwkoop en stiekem hoop ik zelfs een keer gescout te worden.

Vind je het fijn om bij sv Nieuwkoop te voetballen en waarom?
Het is een fijne club, met goede trainers en fijne velden. Het liefst speel ik op echt gras in plaats van kunstgras. Aangezien ik keeper ben, kan ik lekkerder duiken, landen en glijden op echt gras. Zeker als het nog een beetje nat is. Als keeper vind ik het ook helemaal niet erg om een beetje vies te worden. Op maandag trainen we op het kunstgrasveld en woensdag op op gras.

Wat is het mooiste doelpunt wat je ooit hebt gescoord?
Op dit moment maak ik het liefst een mooie redding, maar ik kan me mijn mooiste doelpunt nog wel herinneren. Mijn vriend en teamgenoot stond linksbuiten, hij gaf de bal hoog voor. Ik raakte de bal voordat hij de grond raakte. Op die manier scoorde ik een mooie volley. Hier was ik heel erg blij mee en trots op.

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Mijn vader komt uit Enschede, samen met mijn vader zijn we een aantal keer naar wedstrijden van FC Twente geweest. Sindsdien ben ik fan van deze club. Er zijn niet veel jongens en meisjes fan van FC Twente, ik ben een van de weinigen. Volgens mij heb ik een andere jongen hier met een Twente shirt zien lopen, hij is ook nog eens keeper dacht ik.

Mijn favoriete voetballer is niet een speler van Twente, maar een keeper die jarenlang eerste keeper was van Juventus. Buffon behoort tot de beste keepers van de wereld, met zijn katachtige sprongen maakt hij de mooiste reddingen. Maar wat ik vooral graag van hem afkijk is zijn positionering en hoe hij uit zijn doel komt.

Wat is je mooiste herinnering bij deze club?
Afgelopen seizoen ben ik met de JO13-2 kampioen geworden. We hadden een sterk team en maakten veel doelpunten. Het was erg leuk om in dat team te spelen. Ook hadden we een hele spannende kampioenswedstrijd. We speelden uit tegen TAVV. We kwamen op een 0-3 voorsprong, waardoor iedereen dacht dat we het kampioenschap binnen hadden gehaald. Maar TAVV kwam terug tot 3-3. Gelukkig konden we in de tweede helft orde op zaken stellen en liepen wij uit naar een 3-6 overwinning. Het was dus best spannend, dat maakt het spelletje erg leuk!

Wat doe je graag naast het voetballen in je vrije tijd?
Naast het voetballen ben ik ook graag actief met het beoefenen van andere sporten. Samen met mijn broer ga ik graag freerunnen, skateboarden, snowboarden en American Footballen. Een mix van verschillende sporten die ik cool vind. Samen met mijn broer en dankzij YouTube filmpjes hebben we onszelf leren snowboarden. Daar ben ik wel trots op.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Ik wil graag een tip geven aan alle andere keepers van de club. Het is belangrijk om als keeper goed mee te voetballen met je veldspelers. Zorg dat je goed uit je doel komt en positie kiest. De beste keepers doen ook actief mee, wanneer jouw team de bal heeft. Vind je dit moeilijk? Kijk dan is een wedstrijd van Buffon (Juventus) of Neuer (Bayern München).