Speler van de week: Niels van den Berg uit de JO13-2

30 september 2019 9:15

Kaj Lunstroo

Ook dit seizoen gaan we door met het interviewen van de speler van de week. Deze week is dat
Niels van den Berg uit de JO13-2. Niels vindt het belangrijk om lekker te sporten en bewegen. Sportiviteit vindt hij ook belangrijk en hij probeert het veld altijd met opgeheven hoofd te verlaten.

Hoe lang voetbal je nu bij SV Nieuwkoop en in welke teams?
Sinds mijn 5de speel ik al voetbal bij SV Nieuwkoop. Ik ben dus begonnen bij de mini’s. Daarna ben ik bij de F'jes begonnen met echte wedstrijden spelen. Nu ben ik 12 en speel ik in de JO12-2, in oktober wordt ik wel al bijna 13.

Vind je het fijn om bij sv Nieuwkoop te voetballen en waarom?
Jazeker, Nieuwkoop vind ik een fijne en gezellige vereniging. Ik wil graag bewegen en sporten, voetbal is mijn lievelings sport, dus kan ik dat hier goed uitoefenen. Ook speel ik graag met vriendjes en vriendinnetjes van mijn oude basisschool, maar ook van de andere basisscholen hier in Nieuwkoop.

Op welke positie speel je en wat kan jij erg goed?
Op dit moment speel ik in de verdediging, op de rechtsback positie. Soms heeft de trainer mij liever in de aanval, maar ik vind het fijn om achterin te spelen. Door pijn klachten aan mijn benen dachten we dat het verstandiger was om een tijdje in de verdediging te spelen. Op dit moment zijn die klachten weg en speel ik zonder pijn. Maar vanuit de rechtsbackpositie kan ik ook heel goed mee aanvallen. Als ik genoeg ruimte heb aan de rechterkant, kan ik mee opkomen naar voren. Ik ben redelijk snel en vind dat ik die snelheid goed kan gebruiken.

Maak je liever een doelpunt of pak je liever de bal af als verdediger?
Ik pak heel graag de bal af van mijn tegenstander, met een mooie sliding of een andere verdedigende actie. Maar, het liefst maak ik een doelpunt! Dat vindt iedereen leuk om te doen.

Maak je liever een doelpunt of geef je liever een assist?
Het liefst maak ik zo mooi mogelijke doelpunten. Wanneer ik een makkelijk doelpunt maak, geef ik wel liever de assist. Op die manier wil ik ook graag belangrijk zijn.

Tekst gaat verder onder de foto

Het team van Niels

Wat is het mooiste doelpunt dat je hebt gemaakt?
Dit was toen ik in de F’jes speelde, al een tijdje geleden dus. Ik nam een hoekschop, de bal schoot ik met een mooie krul zo in de hoek van het doel. De keeper kon er niet bij en gaf alleen het nakijken. Stiekem gebeurde het dus per ongeluk, maar hierdoor was ik er niet minder blij om!

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Ajax is mijn favoriete profclub en het liefst kijk ik naar Messi. Hij is zo fantastisch goed en daarnaast is hij een hele sportieve speler. Hij lijkt nooit op een egoïstische manier te spelen. Natuurlijk, zijn dribbels zijn geweldig goed, niemand die dat na kan doen. Zelf heb ik hier soms nog een beetje moeite mee, omdat ik de bal te veel voor me uit kan spelen. Dus hier kan ik nog in trainen.

Wat is je mooiste herinnering bij deze club?
Een paar jaar geleden hadden de papa’s en mama’s een uitje voor het team geregeld als afsluiting van het seizoen. We gingen naar een wedstrijd van het Nederlands elftal in De Kuip, in Rotterdam. We hadden een gezellige dag en heel veel plezier met elkaar. Toen speelde ik in een heel leuk team.

Wat doe je graag naast het voetballen in je vrije tijd?
Ik speel graag video spelletjes, zoals FIFA en Formule 1. Ook heb ik vroeger getennist, maar ik vind het leuker om met vriendjes te spelen in een team. Sinds dit jaar zit ik op de middelbare school hier in Nieuwkoop. Ik heb een pakket gekozen, namelijk de sportklas. Op die manier kan ik extra bewegen en ook nieuwe sporten uitproberen.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Ik vind het heel belangrijk om na een wedstrijd positief van het veld te gaan, ongeacht of je verloren of gewonnen hebt. Wanneer je een goede wedstrijd hebt gespeeld, maar toch verloren, mag je het veld best met opgeheven hoofd en trots naar de kleedkamer gaan. Natuurlijk hoort er ook verdriet bij, maar je mag altijd trots zijn op jezelf. Dit is sportief naar jezelf en de tegenstander.