Speler van de week: Liz van Dongen uit de MO13-1

14 oktober 2019 19:45

Kaj Lunstroo

Ook dit seizoen gaan we door met de Speler van de Week! De beurt is aan Liz van Dongen. Liz speelt dit seizoen voor het eerst in een meidenelftal. Ook vertelt ze over haar favoriete voetbalster Jackie Groenen en haar andere hobby, namelijk kickboksen.

Hoe lang voetbal je nu bij SV Nieuwkoop en in welke teams heb je gespeeld?
Ik ben begonnen bij de mini's. Hier kan ik mij niet alles nog van herinneren. Wel weet ik nog dat ik niet altijd dat bal kreeg aangespeeld door mijn teamgenoten. Om deze reden ben ik eventjes geen lid meer geweest. Na een tijdje heb ik toch besloten terug te komen naar de club. De laatste jaren heb ik wel gespeeld in jongensteams, maar dit was samen met twee vriendinnen. Nu heb ik het weer reuze naar mijn zin!

Heb je veel plezier en het naar je zin bij SV Nieuwkoop?
Op dit moment heb ik het heel erg naar mijn zin bij deze club. Afgelopen jaren heb ik met twee andere meiden gevoetbald en nu zit ik zelfs in een meidenteam. Bij deze vereniging worden erg veel leuke activiteiten georganiseerd, bijv. het afsluitweekend. Het is gewoon altijd gezellig hier op de club!

Wat is volgens jou het grootste verschil tussen voetballen met alleen jongens en alleen met meiden?
Ik denk dat meisjes beter naar elkaar kunnen luisteren dan jongens dat met elkaar doen en dat meisjes hierdoor wat beter kunnen samenwerken.

Op welke positie speel je en wat is jou sterkste eigenschap?
Ik speel op de rechtsback positie. Ik ben dus verdediger. Ik vind dat ik wel goede slidings kan maken en hiermee ballen kan afpakken van mijn tegenstander.

Wat is jouw mooiste herinnering aan deze club?
Bij deze vereniging worden leuke activiteiten en evenementen georganiseerd, vertelde ik al. Mijn moeder zit ook nog is in de jeugdcommissie en ik mag haar soms een beetje helpen. Maar mijn mooiste herinneringen heb ik aan het afsluitweekend, wat elk jaar word georganiseerd aan het einde van het seizoen. Dan mogen we een nachtje op de club blijven slapen, doen we leuke spelletjes en hebben vooral heel veel plezier met elkaar.

Tekst gaat verder onder de foto

Het team van Liz

Wat is het mooiste doelpunt wat je ooit hebt gescoord?
Mijn mooiste doelpunt was een hard schot van afstand die in de hoek verdween van het doel. De bal was onhoudbaar voor de keeper!

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Eigenlijk heb ik geen favoriete profclub, want ik ben vooral fan van de oranjeleeuwinnen! Ik kijk alle wedstrijden van de vrouwen en hopelijk winnen ze nog veel prijzen. De beste speler uit het elftal vind ik Jackie Groenen. Zij is een hele goede middenvelder. Ze scoort niet heel veel doelpunten, maar is wel vaak belangrijk voor het team door goed de bal af te pakken en goede passes te geven.

Heb je nog andere hobby's naast het voetbal?
Voetbal is niet de enige sport die ik beoefen. Ik doe ook nog aan fitness en kickboksen! Kickboksen vind ik ook erg leuk en doe ik met plezier. Eerst was ik het enige meisje. Ik doe geen wedstrijden, maar moet wel oefenen en sparren tegen de jongens. Nu kan ik ook me oudere broer aan! 😉

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Toen ik nog niet zo lang lid was van de club heb ik een beetje moeite gehad met een plekje vinden in mijn team. Sommige kinderen maakten opmerkingen over mij, omdat ik een meisje ben binnen een 'mannensport'. Gelukkig verandert dat nu. Daarom wil ik alle kinderen vertellen om altijd van je eigen kracht uit te gaan en vertrouwen hebben in jezelf!