Voorbeschouwing: Bekerwedstrijd tegen Hoofdklasser Leonidas

21 oktober 2019 16:00

Rick Sinnige

Na een succesvolle groepsfase van het bekertoernooi wacht voor SV Nieuwkoop een zware dobber in de eerste knock-out-fase. Dinsdagavond staat de uitwedstrijd tegen Hoofdklasser Leonidas op het programma.

RKSV Leonidas is opgericht op 30 oktober 1909 en is gevestigd op het Erasmuspad in Rotterdam. De club speelt al sinds jaar en dag op de zondag, maar sinds 1996 ook op de zaterdag. Nieuwkoop zal het opnemen tegen het zondagteam. De club heeft zich enorm omhoog gewerkt in de afgelopen twintig jaar. In 1990 werd het kampioen van de 4e klasse, in 1994 kampioen van de 3e klasse en in 1998 van de tweede klasse. In 2010 behaalde het promotie naar de Hoofdklasse. Ook daar was het succesvol en werd in 2013 het kampioenschap behaald.

Twee jaar speelde het op het hoogste amateurniveau van Nederland, namelijk de Topklasse. Daarna volgde ook degradatie vanuit de Hoofdklasse naar de 1e klasse. In 2018 werd het daarin kampioen en keerde het terug naar de Hoofdklasse, waar het nu nog in speelt. De club wordt na Feyenoord, Sparta en Excelsior gezien als 'de vierde club van Rotterdam'. De club is goed gestart dit seizoen en staat na zeven wedstrijden op de 5de plaats. De club zit bij Alphense Boys in de competitie, maar de twee kwamen elkaar dit seizoen nog niet tegen. De club hoefde geen poulewedstrijden te spelen, omdat het in de Hoofdklasse uitkomt.

Nieuwkoop overleefde een poule met Sportief, MMO en BSC '68 redelijk eenvoudig. Nu wacht dus een ploeg die drie niveau's hoger speelt. Een zware taak, maar er zijn wel grotere stunts geweest in de voetbalwereld.

De aftrap is om 20:00 uur op het Erasmuspad. De routebeschrijving is -HIER- te vinden.