Speler van de week: Joey Birsak uit de JO8-2

28 oktober 2019 20:00

Kaj Lunstroo

Ook dit seizoen gaan we door met het interviewen van de speler van de week. Deze week is dat Joey Birsak. Joey is nog niet heel lang lid van SV Nieuwkoop, wel heeft hij al veel plezier in het spelletje en heeft hij een goede tip voor andere kinderen van de club.

Hoe lang voetbal je nu bij SV Nieuwkoop en in welke teams?
Ik ben nieuw bij de vereniging. Op dit moment speel ik in de JO8-2. In mijn team zitten jongens die net als ik nieuw zijn, maar ook jongens die al iets langer lid zijn.

Vind je het fijn om bij SV Nieuwkoop te voetballen en waarom?
Ik ben nog niet zo lang lid van de club, maar ik heb wel al veel plezier. Ik kan lekker voetballen met vriendjes, jongens die ik al kende, maar ook jongens die ik nieuw heb leren kennen. Nu heb ik meer vriendjes kunnen maken.

Hoe kwam je op het idee om lid te willen worden van deze club?
Mijn vader speelde vroeger ook voetbal. Hij vond het erg leuk en ik vond het ook erg leuk. Daarom wilde ik ook graag lid worden en wedstrijden spelen.

Op welke positie speel je het liefst?
Ik speel het vaakst in de aanval, daar sta ik het liefst. Elke wedstrijd moeten er twee jongens op doel, die kiezen we voor de wedstrijd en in de rust. Ik heb nu één keer op doel gestaan, maar ik speel toch het liefst in het veld. Ik wil graag de bal hebben, maar de keeper krijgt niet zo vaak de bal.

Wat zijn jouw sterke kanten als voetballer en waar kan je nog wat beter in worden?
Ik vind dat ik al best wel goed kan dribbelen. Soms kan ik wel twee of drie tegenstanders uitspelen, dan loop ik tussen de spelers door en houd ik de bal bij me. Wel kan ik nog beter worden in het schieten op doel. Iets te vaak schiet ik naast tijdens wedstrijden. Ik moet beter mikken. Op de trainingen oefenen we hiermee.

Tekst gaat verder onder de foto

Het team van Joey

Speel je liever op gras of kunstgras?
Wij trainen altijd op gras, dus ik speel het liefst mijn wedstrijden ook op gras.

Wat is het mooiste doelpunt dat je hebt gemaakt?
Dat was laatst in de wedstrijd tegen Kamerik. Ik schoot van afstand op doel, hij vloog over de keeper heen zo in de kruising van het doel. Ik was heel blij en trots!

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Ik ben voor Ajax en het Nederlands elftal. Bij Ajax speelt Hakim Ziyech, hij is mijn lievelingsspeler. Hij speelt al heel lang bij Ajax. Ook kan hij heel goed schieten, hij scoort dan ook best wel vaak!

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Als team kunnen we het beste voetballen als we goed de bal naar elkaar overspelen! Ik hou er niet van als jongens te veel met de bal lopen en niet snel overspelen. Terwijl je eerder een doelpunt maakt als je de bal overspeelt naar een teamgenoot die vrij staat. Dan heb ik het meeste plezier met voetbal!