Trainers kunnen getest worden

30 april 2020 22:00

Ronald de Jong

Jeugdtrainers in het voetbal kunnen vanaf vandaag getest worden op Covid-19, aldus het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Nu onder andere voetbalverenigingen weer training mogen geven aan de jeugd tot en met 18 jaar is het testbeleid op Covid-19 door de Overheid aangepast. Jeugdtrainers kunnen zich laten testen als zij klachten ervaren die in verband kunnen worden gebracht met Covid-19. Een jeugdtrainer met minimaal 24 uur symptomen van COVID-19 (hoesten en/of neusverkouden en/of koorts) moeten eerst telefonisch contact opnemen met de huisarts. Vermeld hierbij dat je deze klachten hebt en meldt dat je jeugdtrainer bent bij SV Nieuwkoop. De huisarts bepaalt vervolgens of er aanleiding is om te testen. De huisarts kan dit zelf, of via de GGD regelen.

Het doel van dit testbeleid is snel vaststellen of iemand besmet is. Is dat niet het geval dan mag er gewoon training gegeven worden. Neem hierbij dus de volgende stappen in acht:

• Heb je klachten als hoesten en/of neusverkouden en/of koorts, blijf thuis en geef géén training! Ook je gezinsleden blijven thuis!
  • Houden de klachten minimaal 24 uur aan en wil je voor de zekerheid getest worden, neem dan contact op met je huisarts en meld dat je jeugdtrainer bent.
  • Zolang de testuitslag niet bekend is blijf je thuis en geef je geen training. Blijkt uit de uitslag dat je geen Covid-19 hebt, dan mag je weer training geven.
  • Blijkt uit de uitslag dat je wel Covid-19 hebt, meld dit dan zo spoedig mogelijk bij het bestuur.