Van de bestuurstafel

4 juni 2020 19:15

Ronald de Jong

Afgelopen woensdag vergaderde het bestuur. Dit keer weer fysiek in de kantine waar aan een lange tafel de 1.5m afstand gehouden kon worden.

SV Nieuwkoop is door SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) erkent als leerbedrijf. Dat betekent dat we vanaf nu stageplekken kunnen aanbieden aan bijvoorbeeld MBO's. Maatschappelijke stages waren bij de club al mogelijk, maar nu willen we ook stages aan gaan bieden voor bijvoorbeeld sportopleidingen en meer. Binnenkort volgt hier meer over.

Uiteraard is weer uitgebreid stil gestaan bij de coronacrisis en wat dit voor de club betekent. Inmiddels mogen ook de jeugdleden van 13 t/m 18 jaar weer gewoon trainen en onderlinge oefenwedstrijden spelen. Ook is het niet meer nodig om 1.5m afstand te houden naar kinderen t/m 12 jaar. Steeksproefgewijs zijn bestuursleden de afgelopen weken op het complex geweest. We zien dat er goed rekening wordt gehouden met alle maatregelen. We zien ook dat het aandacht blijft vragen om goed afstand te houden. Teams die hier extra aandacht aan moeten besteden zijn hierop aangesproken. Ook mogen ouders en andere geinteresseerden niet op het complex komen om bijvoorbeeld te kijken. Niet tijdens trainingen en niet tijdens oefenwedstrijden. Sportcomplexen zijn in de noodverordening nog steeds verboden terrein, uitgezonderd deelnemers aan door de vereniging georganiseerde sportactiviteiten zoals training en oefenwedstrijden.

Dit betekent ook dat het buiten die activiteiten niet toegestaan is over het hek te klimmen en te gaan voetballen. Het mag duidelijk zijn dat dit nooit heeft gemogen. Er hangen niet voor niets bordjes met "verboden toegang voor onbevoegden". Dit werd oogluikend toegestaan als er geen rotzooi werd gemaakt en de boel niet werd gesloopt. Er komen steeds vaker verzoeken binnen of dit weer toegestaan kan worden, of verzoeken om naast de reguliere training individueel te mogen trainen. We geven geen toestemming om over het hek te klimmen. En ook geen toestemming aan minderjarigen om alleen, of in een groepje minderjarigen, iets op het veld te gaan doen. Ook moeten dit soort verzoeken altijd naar Mark Cornelissen. Voorop staat dat we dit voor de gezondheid van iedereen doen. Maar we doen het ook voor de vereniging, want als bij controle herhaaldelijk blijkt dat de regels niet nageleefd worden kan een boete volgen en een einde worden gemaakt aan het trainen.

Inmiddels wordt ook een plan uitgewerkt voor het nieuwe seizoen. Hoe gaan we de 1.5m samenleving doorvoeren in de kantine, gangen, toiletten, kleedkamers, ontvangstkamer, enz. Hier wordt in de volgende vergadering een plan voor vastgesteld. Suggesties zijn altijd welkom! Ook wordt gekeken of we in de zomervakantie activiteiten kunnen aanbieden binnen de kaders van de noodverordening. Evenementen blijven in ieder geval tot 1 september verboden. Maar sportactiviteiten mogen wel, dus we gaan kijken wat daarin mogelijk is. Er is in ieder geval besloten dat er tot 1 juli getraind mag worden. In de maand juli wordt er niet getraind. Vanaf 1 augustus mag er weer getraind worden. Het is aan de trainers om te bepalen tot wanneer ze deze maand nog trainen en wanneer in augustus de training weer opgestart wordt.

De teamindeling verloopt inmiddels goed. De indelingen voor alle MO,  JO17 en JO19 teams zijn gepubliceerd op de website en app. Er kunnen nog enkele verschuivingen plaatsvinden. De indeling van de overige teams volgt binnenkort. Komend seizoen krijgen we 4 JO8, 3 JO9, 4 JO10, 3 JO11, 4 JO13, 4 JO15, 2 JO17 en 2 JO19 teams. Ook krijgen we 1 MO11, 1 MO13, 2 MO15 en 1 MO19 teams. Verder 5 senioren herenteams op zaterdag en 2 senioren herenteams op zondag. De vereniging groeit en bloeit en daar zijn we erg blij mee!

Dit vraagt ook aandacht voor het veldgebruik en de kleedkamers op zaterdag. Nieuwe kleedkamers zullen er volgend seizoen niet zijn. Binnenkort zal het bestuur hier definitieve besluiten over nemen. Tijdens de kick-off die aan het begin van het nieuwe seizoen wordt gehouden zullen we hier nader op ingaan. De datum van de kick-off wordt nog bekend gemaakt. Die datum hangt af van wanneer de KNVB de competities laat starten. Dat is nog niet definitief bekend. Nu is het eerste voetbalweekend 30 augustus/1 september. Het is nog afwachten of dat weekend ook daadwerkelijk gevoetbald mag worden.

De wedstrijdorganisatie van onze club is verantwoordelijk voor het inplannen van de wedstrijden, velden en kleedkamers. Astrid Overes en Stephanie van der Voorn vormen sinds het seizoen 2016/2017 de wedstrijdorganisatie. Astrid stopt na 4 jaar met deze taak, omdat haar zoon stopt met voetballen. We zijn Astrid als bestuur zeer dankbaar voor haar inzet op deze belangrijke vrijwilligersfunctie! Stephanie gaat door en we zoeken ondersteuning. Wil jij helpen bij deze belangrijke taak, of meer informatie? Meld je dan bij Marja de Roos.

Het onderhoud aan de grasvelden is dit seizoen extra vroeg opgepakt met als doel dat de velden allemaal weer beschikbaar zijn bij de start van het seizoen. Mede door de droogte van de afgelopen weken is het hard werken voor de vrijwilligers van Groen & Velden onder leiding van Nico Vossenberg. Er moet veel gesproeid worden en vaak tot 's avonds laat om te voorkomen dat het nieuw ingezaaide gras uitdroogt. Complimenten voor hun tomeloze inzet!