Speler van de week: Seb de Jong uit de JO10-2

31 augustus 2020 19:15

Kaj Lunstroo

De scholen zijn weer begonnen en de bal rolt weer! Dat betekent ook dat er wekelijks een jeugdspeler bij SV Nieuwkoop zal worden uitgeroepen tot ‘Speler van de week’. Deze week is de beurt aan Seb de Jong uit de JO10-2. Seb is gek van voetbal en Ajax. Ook is hij een echte teamspeler. Met veel zin en plezier komt hij elke zaterdag een wedstrijd spelen. Seb vertelt op welke positie hij het liefst speelt en hij heeft nog een goede tip voor alle leden van de club.

Na een lange zomer zijn de trainingen, wedstrijden en activiteiten weer beginnen bij de club. Heb jij er weer zin in in?
Zeker weten, ik ben gisteren (vrijdag) pas terug gekomen van vakantie. Dit weekend hadden we helaas nog geen wedstrijd, maar toch heb ik weer veel zin in het nieuwe seizoen. Wedstrijden spelen vind ik het allerleukste. Winnen ook, maar plezier hebben is nog belangrijker.

Waarom wilde jij graag op voetbal?
Mijn moeder heeft ook heel lang gevoetbald, niet bij SV Nieuwkoop, maar bij NSV '46 in Noorden. Ik kom uit Nieuwkoop en wilde graag hier gaan voetballen en dat doe ik met veel plezier.

In welk team speel jij nu en waar heb je allemaal gevoetbald?
Dit seizoen speel ik in de JO10-2, vorig jaar zat ik in de JO9-2. De meeste jongens in het team blijven dit jaar bij elkaar, dus iedereen ken ik al. Met iedereen is het gezellig en daarom kunnen wij goed samenspelen en werken met elkaar.

Op welke positie speel je het liefst en wat zijn je sterke kwaliteiten?
Nu speel ik het meest in de verdediging, maar eigenlijk heb ik op bijna alle posities gespeeld. Het liefst sta ik toch op het middenveld, dan moet je namelijk verdedigen en aanvallen. Ik ben goed in ballen afpakken, soms zelfs met slidings, maar ook kan ik goed passen naar mijn teamgenoten.

Waar zou je nog op kunnen trainen om beter in te worden?
Ik ben niet de allergrootste speler uit mijn team, daarom mis ik soms een beetje kracht vergeleken met mijn tegenstanders. Gelukkig ga ik nog veel meer groeien en sterker worden! ;)

Geef je liever een assist of maak je liever zelf een doelpunt?
Ik geef liever de assist op mijn teamgenoten. Het maakt mij niet uit wie er scoort. Elk doelpunt is heel belangrijk om de wedstrijd te kunnen winnen. Het lukt me ook wel eens om een assist te geven

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Ajax is mijn favoriete club en Quincy Promes vind ik op dit moment het beste voetballen. Hij kan mooie acties maken, goede passes geven en doelpunten scoren voor Ajax. Ik heb zelfs een keer bij Ajax mee mogen lopen met de spelers, vanuit de catacomben het stadion in bij Ajax – Getafe. Dit was best een beetje spannend, maar heel gaaf. Sommige spelers gingen schreeuwen en harde geluiden maken tijdens het lopen om zichzelf klaar te maken voor de wedstrijd en goed te kunnen concentreren, dit was wel een beetje gek en leuk om mee te maken.

Wat is het mooiste doelpunt dat je hebt gemaakt?
Die wedstrijd stond ik op de rechtsbuiten positie langs de lijn. Het was aan het einde van de wedstrijd en toen maakte ik een belangrijk doelpunt. Ik kreeg de bal aangespeeld en wilde na het aannemen de bal richting doel schieten. Hij vloog zo voorbij de keeper de linker kruising in, iedereen was blij!

Heb je een leuke herinnering aan het voetballen bij SV Nieuwkoop?
Samen met mijn teamgenoten zijn we vorig jaar naar de wedstrijd Nederland – Estland in de ArenA geweest. Dit was een hele gezellige dag en de wedstrijd was ook erg leuk om naar te kijken. Het Nederlands elftal won zelfs met 5-0!

Heb je nog andere hobby’s naast het voetbal?
Nu doe ik ook nog aan voetbal en tennis, maar met tennis ga ik stoppen. Voetballen doe je met elkaar in een groot team en dat vind ik nu het leukst om te doen.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Mijn tip is voor iedereen die bij SV Nieuwkoop speelt. Doordat ik het zo goed met iedereen kan vinden in mijn team kunnen wij heel goed samenwerken. Samenwerken is heel belangrijk om wedstrijden te kunnen winnen en plezier met elkaar te hebben.

Seb_de_Jong.jpg