Speler van de week: Djeco den Haan uit de JO13-2

21 september 2020 19:45

Kaj Lunstroo

De eerste competititewedstrijden zijn gespeeld afgelopen weekend door de pupillen van SV Nieuwkoop. Dat levert ook weer een nieuwe ‘Speler van de week’ op. Deze week is Djeco den Haan uit de JO13-2 verkozen. Djeco is met veel plezier gestart aan het nieuwe seizoen. Voor het eerst op groot veld, maar dat vind Djeco alleen maar leuk. Groter veld, meer ruimte langs de rechterflank om zowel te kunnen verdedigen als mee te kunnen aanvallen. Djeco heeft genoeg te vertellen, daarmee sluit hij af met een goede tip voor andere verdedigers.

Waarom wilde jij graag op voetbal en heb je het naar je zin bij SV Nieuwkoop?
Op mijn vijfde ben ik begonnen bij de mini’s, op nog een klein veldje. Ik heb het erg naar mijn zin. De laatste 4/5 jaar voetbal ik met bekende jongens in mijn team. Het is altijd gezellig en we kunnen goed voetballen met elkaar. Nu we op groot veld spelen heb ik nog meer ruimte om me lekker uit te leven.

In welk team speel jij nu en waar heb je allemaal gevoetbald?
Dit seizoen speel ik in de JO13-2 en vorig jaar in de JO11-1. Ik ben dus begonnen bij de mini’s. Vorig jaar speelde ik nog op een half veld en nu alweer op een heel veld. Dat vind ik wel leuk, want nu hebben we nog meer ruimte en kan ik meer lopen en hard rennen.

Op welke positie speel je het liefst en wat zijn je sterke kwaliteiten?
Eigenlijk sta ik altijd rechtsachter, maar ook wel eens op andere posities in de verdediging. Ik ben niet ‘stijf’ rechts. Ik kan ook wel een klein beetje schieten met mijn ‘verkeerde’ been. Ik kan heel hard rennen. Ik ben misschien wel de snelste van het team. Dit kan ik goed gebruiken voor het afpakken van ballen, maar ook als ik mee naar voren kan om aan te vallen.

Waar zou je nog op kunnen trainen om beter in te worden?
Ik denk dat ik nog wat beter kan leren koppen. Op de training oefenen we hier nog niet heel veel op. Verder vind ik leuk om op de training lekker op doel te schieten. In een wedstrijd is het soms lastig om te scoren, dus oefen ik daar graag mee.

Pak je liever de bal af van de tegenstander of maak je liever zelf een doelpunt als je een keer mee naar voren bent?
Ook al vind ik het erg leuk om te scoren, toch pak ik liever de ballen af. Dit kan ik goed en is ook super belangrijk. Als ik de ballen niet af kan pakken en er wordt gescoord ga je sowieso geen wedstrijden winnen! Als rechstback kan je ook soms belangrijk zijn. Als ik mee naaar voren ren kan ik bijvoorbeeld een voorzet geven.

Speel je liever op natuurgras of kunstgras?
Het liefst speel ik op kunstrgas, daar heb ik het beste grip op. Op natuurgras kan je nog soms wegglijden of dan blijft de bal makkelijker hangen.

Tekst gaat verder onder de foto
JO13-2-teamfoto-2020-2021.jpg
Het team van Djeco

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Feyenoord is mijn favoriete voetbalteam, jammer genoeg kan ik het niet altijd kijken. Ik heb niet echt een speler die ik het beste of leukste vind, ik denk dat ik alle spelers even leuk vind om te zien.

Wat is het mooiste doelpunt dat je hebt gemaakt?
Dit is nog niet zo lang geleden gebeurd, een week geleden namelijk. Ik dribbelde met de bal aan mijn voet wel drie tegenstanders voorbij. Op het randje van het 16 meter gebied kon ik op doel schieten, de bal vloog het doel in. Het was niet mijn eerste doelpunt op groot veld, maar wel een hele mooie.

Heb je een leuke herinnering aan het voetballen bij SV Nieuwkoop?
Soms doen we aan het einde van het seizoen een leuke afsluiting met het team. Een paar jaar geleden zijn we naar Ballorig geweest, dat is een grote binnen speeltuin. Toen hebben we een gezellige dag gehad met elkaar.

Heb je nog andere hobby’s naast het voetbal?
Ik vind het leuk om met verschillende dingen te spelen, zowel fortnite (gamen) maar ik ga ook graag buiten spelen of naar de speeltuin.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Mijn tip is voor alle andere verdedigers van de club. Ik vind het leuk om hard te hollen, maar als verdediger kan je niet altijd zo maar kei hard met de aanval me naar voren rennen. Eerst goed kijken of er wel ruimte voorin is en je moet goed kijken of er een teamgenoot is die jou plekje even overneemt. Dus je moet goed kijken en goed praten met je teamgenoten.

Djeco_den_Haan.jpg