Speler van de week: Femke Burgerhout uit de JO11-1

19 mei 2021 10:30

Kaj Lunstroo

Weer een nieuwe Speler van de Week, zij speelt het liefst op een hoog niveau, namelijk in de JO11-1: Femke Burgerhout (10 jaar). Femke wilt altijd beter worden, daarom kan zij goed vertellen over haar kwaliteiten, maar ook waar ze wat sterker in kan worden op de training. Daarnaast vertelt Femke over leuke herinneringen en welke Oranjeleeuwin zij het beste vindt. Femke sluit af met een hele mooie tip voor alle clubleden.

Waarom wilde jij graag op voetbal en heb je het naar je zin bij SV Nieuwkoop?

Al van jongs af aan speel ik graag met een bal, bij mij thuis (op mijn kamer) of in de achtertuin, daarom wilde ik erg graag op voetbal. Ik heb veel plezier in het voetballen en bij de vereniging. Op de training oefen ik het liefst op techniek en met het schieten op doel. Het allerliefst speel ik wedstrijden, we hebben dit seizoen geoefend tegen hogere teams en al gespeeld op heel veld.

In welk team speel jij nu en waar heb je allemaal gevoetbald?

Ik ben begonnen bij de mini’s, maar daar weet ik niet zo heel veel meer van. Ik heb in een meiden team gespeeld, maar ik speel liever op het hoogste niveau en dat is nu bij de JO11-1.

Op welke positie speel je het liefst, wat zijn je sterke kwaliteiten en waar kan je nog iets beter in worden?

Het liefst doe ik mee met het aanvallen, dat doe ik als (rechter) middenvelder. Soms krijg ik te horen dat ik wat sneller moet omschakelen om te verdedigen, daar kan ik nog wat beter in worden. Mijn sterke kwaliteiten zijn mijn snelheid, techniek en mijn schot, daar oefen ik dan ook graag aan op de training. Mijn sterkste been is mijn rechter, maar ik kan ook al goed met mijn linker. Soms oefen ik in de achtertuin, daar gebruik ik mijn vader of moeder voor en probeer ik om hen heen te spelen met mijn techniek.

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?

Het liefst kijk ik naar de Oranjeleeuwwinnen, ik vind het ook leuk om wedstrijden te bezoeken van vrouwenvoetbal. Mijn lievelingsspeler is Shanice van de Sanden, zij speelt bij Wolfsburg. Ik heb een Wolfsburg-tenue met de naam van v/d Sanden achterop. Zij is heel snel, technisch heel sterk en ze geeft goede voorzetten.

Speel jij liever op gras of op kunstgras?

Met mijn team train en speel ik wedstrijden op beide veldsoorten, maar ik speel het liefst op kunstgras. Natuurgras kan drassig zijn en daar ben ik wat langzamer op. Wel krijg je op kunstgras snel schaafwonden, maar daar draag ik een slidingsbroekje voor.

Tekst gaat verder onder de foto
JO11-1-teamfoto-2020-2021.jpg
Het team van Femke

Geef je liever een assist of maak je het liefst zelf een doelpunt?

Ik maak niet heel veel doelpunten, maar ik geef wel veel voorzetten waar uit wordt gescoord. Dat geeft ook een goed gevoel, tuurlijk vind ik het ook heel leuk als ik zelf een doelpunt maak.

Wat is het mooiste doelpunt dat je hebt gemaakt?

Regelmatig neem ik de corners en schiet ik de bal voor het doel. Ik heb een keer gehad dat de bal heel mooi, over de keeper heen, het doel in draaide. Daar was ik wel erg trots op.

Heb jij een leuke herinnering aan het voetballen bij SV Nieuwkoop?

Samen met mijn team ben ik een keer kampioen geworden, dat is wel erg leuk en hebben we een beetje gevierd. Ook is een keer voor de meiden een training georganiseerd door Kirsten van de Westeringh, zij speelden toen bij Ajax Vrouwen. Voorafgaand de training mochten we met haar op de foto en kregen we een handtekening, mijn schoenen zijn toen gesigneerd door v/d Westering. Dit was een leuke dag met allerlei technische oefeningen en partijtjes.

Heb jij nog andere hobby’s naast het voetballen of dingen die je leuk vindt om te doen?

Graag ga ik thuis of buiten voetballen op het kunstgrasveld. Als we op school zijn mogen we ook soms op het kunstgrasveld spelen, dan gaan we met elkaar voetballen. Maar, ik vind het ook leuk om te kleuren of binnen te spelen.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?

Ik vind het belangrijk dat je vertrouwen hebt in jezelf, daarom wil ik iedereen van de club meegeven dat je altijd je dromen moet blijven volgen. Als je ergens beter in wil worden, moet je altijd blijven oefenen en trainen. Daarom vind ik het leuk en goed om thuis ook te oefenen met voetballen.

Femke_Burgerhout.png