Speler van de week: Yonathan Lelieveld

14 juni 2021 20:45

Kaj Lunstroo

We zijn alweer aangekomen bij het uitroepen van de laatste Speler van de Week, van dit seizoen. Binnen enkele weken is het seizoen voorbij en begint de zomervakantie. We sluiten af met een jonge speler uit de JO9-1: Yonathan Lelieveld (8 jaar). Yonathan legt uit welke kwaliteiten van hem goed aansluiten op zijn lievelingspositie, maar ook waar hij nog beter in kan worden. Ook vertelt Yonathan over andere ervaringen, zijn lievelingsploegen en hij sluit af met een goede tip voor alle jongens en meisjes van onze vereniging.

Waarom wilde jij graag op voetbal en heb je het naar je zin bij SV Nieuwkoop?
Een aantal jaar geleden, voor ik lid werd van Nieuwkoop, ging ik al graag voetballen in de straat en het speelpleintje. Ook met mijn papa en dat doe ik nog steeds. Ik wilde het graag proberen in een team, samen met andere kinderen. Dat is heel leuk en in mijn team is het gezellig met elkaar.

In welk team speel jij nu en waar heb je allemaal gevoetbald?
Ik ben begonnen bij de Jongens onder de 8, in team 2. Nu speel ik alweer in de JO9-1. We hebben een sterk team met elkaar. Het is jammer dat we niet zo veel wedstrijdjes hebben kunnen spelen dit seizoen. Twee keer hebben we tegen de onder de 10 gespeeld. Daarvan hebben we er 1 gewonnen en 1 verloren.

Op welke positie speel je het liefst, wat zijn je sterke kwaliteiten en waar kan je nog iets beter in worden?
Het liefst speel ik op het middenveld, dan krijg ik veel de bal en kan ik dribbelen met de bal. Aanvallen vind ik erg leuk, maar het verdedigen wat minder. Ik denk dat mijn dribbels, techniek en passing mijn sterkste kwaliteiten zijn. Daar tegenover kan ik wat sterker worden en meer kracht trainen, zodat ik harder kan schieten. Ook zou ik het leuk vinden om meer trucjes te leren.

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Ajax is de club waar ik fan van ben, ze hebben erg goede spelers in het team. Op tv kijk ik graag naar de wedstrijden. De beste speler van Ajax is Dusan Tadic, hij kan heel goed kappen en draaien, op doel schieten en voorzetten geven. Op het EK ben ik voor het Nederlands elftal en Frankrijk, want papa is voor Nederland en mijn mama voor Frankrijk. Ik heb ook een shirt van het Franse elftal met mijn naam er op.

Speel jij liever op gras of op kunstgras?
Eigenlijk maakt het mij niet zo heel veel uit, op beide velden kan ik lekker voetballen. Op kunstgras is het wel fijn dat ik niet zo vies wordt. Maar op beide velden kan ik goed rennen en spelen met de bal.

Tekst gaat verder onder de foto
JO9-1-teamfoto-2020-2021.jpg
Het team van Yonathan

Geef je liever een assist of maak je liever zelf een doelpunt?
Eerlijk gezegd maak ik het liefst zelf een doelpunt, dat vind ik echt heel leuk om te doen. Maar, als mijn teamgenoot beter voor het doel staat dan ik, dan zou ik zeker de bal afspelen of voorgeven.

Wat is het mooiste doelpunt dat jij hebt gemaakt?
Dit seizoen heb ik tijdens een oefenwedstrijd een doelpunt gemaakt door te schieten achter mijn standbeen langs, ik kreeg de bal voor het doel en schoot zomaar op die manier. De bal ging langs de keeper het doel. Ook scoorde ik deze wedstrijd met mijn hak. Het waren twee mooie doelpunten in een wedstrijd.

Heb jij een leuke herinnering aan het voetballen bij SV Nieuwkoop?
In plaats van wedstrijden op zaterdag, heb ik ook twee keer een trainingsdag gehad van De Complete Techniek. We ging allerlei oefeningen doen, technische oefeningen, spelletjes en partijtjes tegen elkaar. Dit waren leuke en leerzame dagen.

Heb jij nog andere hobby’s naast het voetballen of dingen die je leuk vindt om te doen?
Ook leer ik een instrument te bespelen, ik speel op de blokfluit. Elke week heb ik les. Dit vind ik leuk om te doen. Ook ga ik wel eens tennissen met mijn papa. Maar ik speel ook graag buiten, dan ga ik voetballen of speel ik spelletjes als Man overboord. Binnen ga ik ook wel eens gamen, dan speel ik Fifa 21 of Mario Kart.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Mijn tip is voor alle jongens en meisjes van de club. Als je voor het doel staat en je teamgenoot staat vrij of beter voor het doel kan je de bal het best afspelen. Dit geldt eigenlijk ook op het middenveld of in de verdediging. Heb je dan nog ruimte, dribbel dan met de bal nog een stukje naar voren tot er teamgenoten vrij staan.

Yonathan_Lelieveld.png