Erelid Jan Eijs overleden

28 september 2022 9:00

Jan Eijs is maandag 26 september overleden. Hij was één van de acht ereleden die onze vereniging rijk is. Hij is 87 jaar geworden.

Jan Eijs is meer dan een halve eeuw op veel fronten actief geweest binnen onze club. SV Nieuwkoop heeft veel aan hem te danken. Tientallen jaren was hij op zondagmiddag het gezicht van de vereniging. Eerst in de zogenaamde radiokamer en, na de herbouw van het clubhuis in 2006, in de ontvangstkamer. Jan ontving de tegenstanders, scheidsrechters en persvertegenwoordigers. Telefonisch verzamelde hij de rust- en eindstanden van de tegenstanders van ons 1e elftal en noteerde die met een viltstift op een groot whiteboard in de kantine. Op dat bord hield hij ook alle uitslagen van de SV Nieuwkoop elftallen bij. Vrijwel de hele middag was hij druk met de telefoon in de weer. Een activiteit die je in deze tijd nog nauwelijks kunt voorstellen. Aan het eind van de wedstrijddag verzamelde hij de wedstrijd formulieren om die zo snel mogelijk naar de KNVB te sturen.

Op maandagavond werd het standenbord in de andere hoek van de kantine bijgewerkt. Van alle poules van de Nieuwkoop teams stonden op houten bordjes de namen van de verenigingen en die werden dan van boven tot onder op de juiste positie in de stand gerangschikt en weer opgehangen. Een secuur en tijdrovend klusje. Iedere week weer! Onvoorstelbaar in een tijd met apps waarin we nu binnen no time uitslagen en standen kunnen raadplegen.

De rol van Jan bij de communicatie van SV Nieuwkoop was ook onmiskenbaar. Lang geleden, in een internet loos tijdperk, bracht SV Nieuwkoop tweewekelijks een clubblad uit. Dat heette Duultrappen en Jan schreef steevast op de 1e pagina het voorwoord dat regelmatig bestond uit zijn commentaar op de laatste wedstrijd van het 1e. En die was soms niet mals. Piet Verlaan zwaaide de scepter in ‘de drukkerij’, maar Jan was met zijn kornuiten verantwoordelijk voor het rangschikken in de juiste volgorde van de pagina’s, het nieten en distribueren van meer dan 200 clubladen. Een karweitje waarmee ze een hele avond druk waren. En nu? Nu kunnen we 24/7 vanuit iedere uithoek op de wereld de site en club app raadplegen die vanaf afstand door verschillende mensen wordt voorzien van actuele informatie en nieuws.

Jan was ook in de jaren zestig en zeventig een periode bestuurslid in een fase van onstuimige groei van de vereniging. SV Nieuwkoop verhuisde van het knusse voetbalveld aan de Achterweg naar het splinternieuwe sportcomplex De Dulen aan de andere kant van de provinciale weg. In een paar jaar tijd werd daar door zelfwerkzaamheid van honderden vrijwilligers een, destijds uiterst moderne, accommodatie met een ruime kantine uit de grond gestampt. In die tijd vond Jan ook nog tijd om leider te zijn van het 2e elftal. Samen met medebestuurslid Wim Verhage organiseerde hij goederen veilingen om geld in te zamelen voor de bouw van de tribune. En als er bij afgelastingen niet gevoetbald kon worden zorgde Jan er voor dat er dan in de kantine kon worden geklaverjast. Dan smaakte een biertje hem opperbest en ook de schaal bitterballen was een prooi voor hem.

Je kunt de rol van Jan bij onze vereniging niet los zien van de rol die zijn echtgenote Truus vervulde. Ook zij was tientallen jaren actief bij de club en vervulde een erg belangrijke functie achter de bar en in de keuken van de kantine. Net als hun zoon Michel trouwens. De ‘ballen van Truus’ waren legendarisch en veel oudere leden zullen terug verlangen naar deze onmiskenbaar smakelijke gehaktballen. Truus was tevens nauw betrokken bij de schoonmaakwerkzaamheden. Zij was bijzonder gedreven om haar domein altijd schoon en proper te hebben, zodat de Keuringsdienst van Waren geen enkele kans had om onze vereniging op welke smet dan ook te kunnen betrappen. Truus werd voor haar inbreng dan ook geëerd met de benoeming tot Lid van Verdienste.

De laatste jaren werd Jan steeds minder mobiel, maar hij probeerde toch de verrichtingen van, met name, het 1e elftal van nabij te volgen. In zijn scootmobiel kwam hij op zaterdagmiddag regelmatig naar De Dulen om met de hem kenmerkende kritische blik het spel te bekijken. Ook wilde hij op de hoogte blijven van wat er verder nog speelde en daarom kwam hij vaak langs op de woensdagmiddag om met de vrijwilligers van Groen & Schoon bij te praten over de gang van zaken binnen SV Nieuwkoop.

Het bestuur, de vrijwilligers, leden en supporters wensen Truus, Michel en familie heel veel sterkte in deze verdrietige tijd.

jan_en_truus_eijs_2019.pngbestuur_SVN_1975.png