Toch geen doorstart Vrouwen 1 met Alphense Boys

4 november 2022 19:00

Ronald de Jong

Helaas is het doorstarten van Vrouwen 1 in samenwerking met Alphense Boys toch niet gelukt. Na één wedstrijd bleek het voor Alphense Boys toch niet haalbaar om structureel samen te werken.

De Nieuwkoopse dames hadden nog maar 10 spelers op het wedstrijdformulier, maar regelmatig konden enkele spelers niet meedoen vanwege hun werk. Tijdens de bekerperiode was het elk weekend flink schipperen om een team op de been te krijgen. De dames hebben hun sociale netwerk aangeboord en geprobeerd vriendinnen zover te krijgen te gaan voetballen en ook zijn diverse oproepen geplaatst, maar helaas zonder concreet resultaat. Wat restte was de hele dames en meidenafdeling op z'n kop gooien, 7 tegen 7 gaan voetballen, of helemaal stoppen. Na vele gesprekken leek 7 tegen 7 nog de enige optie, maar de spelers wilden liever 11 tegen 11 blijven voetballen. Waar iedereen zich voor inzette om te voorkomen, dreigde te gebeuren: het einde van Vrouwen 1.

Na een bericht op twitter over hoe ontzettend jammer het was dat het damesteam na 8 jaar dreigde te stoppen, meldde het twitteraccount Alphense Grils zich. Dit is de dames/meidenafdeling van Alphense Boys. Zij hebben een damesteam op zondag met veel spelers, maar net niet genoeg voor twee teams. Hierdoor komen veel spelers weinig aan voetballen toe. Misschien kon een samenwerking worden opgezet met een gecombineerd team. Dit is nader onderzocht en dat bleek haalbaar. Beide teams zijn razendsnel door de KNVB aangewezen als zogenaamde ST teams, wat betekent dat de spelers van beide teams voor elkaar uit kunnen komen. Hiertoe is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld en heeft de KNVB alles héél snel verwerkt zodat het team zaterdag kon aanvangen tegen Zevenhoven Vrouwen 2.

Helaas bleek na het weekend dat Alphense Boys de samenwerking toch niet rond krijgt. Het bestuur onderzoekt nu hoe verder te gaan met het damesteam, die we héél graag willen behouden.