Van de bestuurstafel

3 mei 2023 12:00

Ronald de Jong

Het bestuur vergaderde dinsdagavond 2 mei. Een dagje eerder vanwege de halve finale beker van Nieuwkoop 1 op woensdag 3 mei. Er werd zoal gesproken over de voorbereidingen naar het nieuwe seizoen, meiden/damesvoetbal, VOG's en het vrijwilligersbeleid.

Ben Spanjaard sloot deze vergadering iets later aan, omdat hij praktijkexamen deed voor de trainersopleiding Uefa-C. En, hij is geslaagd! Van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat.

De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen zijn in volle gang. De (hoofd)leiders werken aan de teamindeling, de technische bestuursleden aan het invullen van de leiders/trainers voor de selectieteams. Ook wordt volgend seizoen gestart met keeperstraining. Henny Rekelhof gaat dit coördineren en werkt nu een plan uit. We zijn heel blij dat dit nu goed van de grond gaat komen.

Bij de meiden/damesteams staan de aantallen onder druk. Dat speelt niet alleen bij SV Nieuwkoop, maar ook bij onze buurverenigingen in Noorden, Zevenhoven, Ter Aar en Langeraar. Enkele weken terug is hierover gesproken in een gezamenlijk overleg met KNVB en gemeente. Omdat we hier allemaal mee te maken hebben en de KNVB goede oplossingen in samenwerking biedt, gaat het bestuur in gesprek met de buurverenigingen om te onderzoeken of samenwerking haalbaar is. Ondertussen hebben de meidenteams wel een mooi uitstapje gemaakt. Met z'n allen in de bus naar een wedstrijd van de dames van Excelsior. Het was een zeer geslaagde trip, met complimenten voor Bianca Verhage voor de organisatie!

Naast dat we op alle teams leiders en trainers willen, willen we ook dat er bij SV Nieuwkoop een veilig sportklimaat is. Landelijk wordt hier veel aandacht aan besteed. Vanuit de sportbonden en NOC*NSF is het mogelijk gemaakt dat verenigingen gratis Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG) mogen aanvragen.  Verenigingen worden nadrukkelijk opgeroepen dit te gaan toepassen. Het bestuur wil graag meewerken aan het behouden van het veilige sportklimaat bij SV Nieuwkoop en ziet in het overleggen van een VOG een mooie en eenvoudige methode die hieraan bijdraagt. Hierbij wordt vooral ingezet op de vrijwilligers die regelmatig en ook een op een met de jeugdleden samenwerken. Dit wordt de komende weken verder uitgewerkt en gestreefd wordt dit in het nieuwe seizoen door te voeren.

De vereniging is nu enkele jaren actief bezig met het vrijwilligersbeleid. Dat gaat niet onopgemerkt, want SV Nieuwkoop wordt geregeld benaderd over hoe wij dit hebben georganiseerd, door andere verenigingen uit bijvoorbeeld de volleybal, maar ook andere voetbalverenigingen. Maar ook bij ons zijn nog stappen te zetten. Ondanks dat het erg goed gaat en we zien dat vrijwel de meeste leden begrijpen dat je onderdeel bent van een vereniging en niet van een supermarkt waar je voetbal komt kopen, zijn er toch (ouders van jeugd)leden die niet komen opdagen voor het invullen van de verenigingstaak, of dat resoluut weigeren. Het bestuur vindt dat iedereen mee moet doen en daarom is nagedacht over maatregelen. Die zijn inmiddels juridisch getoetst en worden de komende weken uitgewerkt in een reglement en de volgende vergadering besproken. Dat reglement zal in september ter vaststelling worden voorgelegd aan de Algemene ledenvergadering.