Nieuwkoop 1 flikt het!

3 mei 2023 23:15

Ronald de Jong

Nieuwkoop 1 heeft het geflikt! Het wist tegen 4e divisionist Westlandia opnieuw te winnen na strafschoppen en behaalt daarmee de finale van de districtsbeker.

Het Nieuwkoop publiek was in groten getale aanwezig. Ruim meer dan het Naaldwijkse publiek van Westlandia. Zij lieten meteen zien aanwezig te zijn, want toen de spelers het veld op kwamen stond het hele veld onder de oranje rook.

Nieuwkoop startte fel en zette Westlandia meteen onder druk. In de tweede minuut kwam de eerste aanval tot stand. Robin Voorend kon voorgeven, maar Sam vd Hoorn kwam niet tot een schot. Twee minuten later volgde een voorzet Robin Voorend, het schot van Sam Vijfhuizen ging over.

In de 11e minuut komt het eerste gevaar van Westlandia bij een uitbraak. Thomas Boekestein kopte de bal buiten de 16 weg, maar de Naaldwijkse spits Van Uunen kon de bal op doel schieten. Noë Esselink haalde vervolgens de bal van de lijn.

Westlandia werd in de loop van de eerste helft geleidelijk sterker. In de 20e minuut leidde dit tot een grote kans, maar spits Van Uunen schoot naast. Nieuwkoop liet zich niet wegdrukken en zocht toch weer de aanval. Helaas kwamen er geen grote kansen uit. De ruimte achter de verdediging werd onvoldoende benut. In de 28e minuut wist Westlandia dan eindelijk te scoren. Zion Valies wist Boekestein te passeren. Tegen het einde van de eerste helft kwam Nieuwkoop weer tot aanvallen. In de 44e minuut ging de bal het doel in, maar de grensrechter stond met de vlag omhoog. In blessuretijd kwam Nieuwkoop goed weg bij een scrimmage. De rust werd aangevangen met een tussenstand van 0-1.

In de tweede helft een mooie start voor Nieuwkoop. Joris Verweij kopte in de 52e minuut een voorzet van Sam vd Hoorn in het net, 1-1. Westlandia ergerde zich langzamerhand aan de inzet van Nieuwkoop. In de 60e minuut kreeg keeper Van Leeuwen geel omdat hij Dave Verhage te lijf ging nadat hij voor buitenspel werd afgevlagd, maar toch nog op doel schoot. Direct daarna kwam Nieuwkoop op 1-2 door een eigen doelpunt van Westlandia. Westlandia kon terugkomen in de 66e minuut als een vrije trap direct links van het strafschopgebied wordt binnengewerkt.

In de 68e minuut kwam Rick Pouw voor Hamza Elmarije. De wedstrijd werd feller, waarna Mike Boelee in minuut 71 het eerste en enige geel voor Nieuwkoop pakt. In de 77e minuut kwam Sami Chourak er in voor Joris Verweij.

Het spelbeeld in de tweede helft leek sterk op de eerste. Nieuwkoop startte sterk waarna Westlandia beter in de wedstrijd kwam. Toch bleef Nieuwkoop zeer sterk spelen en liet het zich niet gek maken.

In minuut 83 kwam Nieuwkoop goed weg na een bal op de lat en de inzet daarna werd van de lijn geschoten door Mike Boelee. In minuut 84 kwam Melvin vd Hoorn voor Robin Voorend. Vier minuten later kreeg Nieuwkoop een vrije trap links naast het strafschopgebied. Die ging naast, maar er werd een penalty geclaimd voor een ovetreding op Robin Voorend. De scheids ging er echter niet in mee. In de allerlaatste minuut tikt de keeper van Westlandia de bal naast voor een hoekschop. Maar dat liep helaas op niets uit. Beide teams probeerdennog een doelpunt te forceren, maar dat lukt niet. En dat betekende weer, penalty’s.

Nieuwkoop kwam al snel op achterstand in de penaltyserie. De 2e werd door Dirk vd Haak gemist. Maar met de enorme steun van de fans achter het doel wist Boekestein de derde penalty te keren. Na 5 penalty’s stond de stand nog steeds gelijk 4-4. Sam vd Hoorn faalde niet en schoot onberispelijk binnen. Daarna was het aan Thomas Boekestein en hij flikte het. Hij hield de penalty waarna het feest losbarstte.

Hiermee staat Nieuwkoop in de finale van de districtsbeker op donderdag 18 mei (Hemelvaartsdag) op het terrein van DSO in Zoetermeer, om 14.30 uur. De finale wordt gespeeld tegen XerxesDZB. De eerste klasser won vanavond ook na penalty’s (0-0) van 4e divisionist SJC met 6-7.