Meer eigen wedstrijd fluiten

30 juli 2016 21:30

Er zijn komend seizoen te weinig scheidsrechters. Nieuwe melden zich (nog) niet aan. Het scheidsrechters korps is te klein om op alle wedstrijden een referee te plaatsen. Dat betekent dus dat voor (jeugd) wedstrijden steeds vaker een 'eigen' scheidsrechter moet worden geregeld.

Het afgelopen seizoen zijn meerdere volwassen scheidsrechters gestopt met fluiten. Nieuwe aanwas blijft helaas achter. Er zijn wel enkele nieuwe scheidsrechters, maar die moeten eerst ervaring opdoen voordat ze oudere teams kunnen fluiten. Dat kan enkele seizoenen duren.

Dit leidt ertoe dat we het komend seizoen niet meer op alle juniorenwedstrijden scheidsrechters kunnen indelen. Dat geldt dan met name voor teams van de A, B, C en MB

Senioren (inclusief de dames) moeten, zoals al jaren gebruikelijk, zelf voor een scheidsrechter zorgen. Dit is dus geheel anders dan we de afgelopen jaren gewend zijn.

Teamleiders zullen in de week voorafgaand aan de thuiswedstrijd dus zelf een scheidsrechter moeten regelen (net zoals ze nu al een grensrechter moeten regelen).

"Ik maak zoveel als mogelijk de indeling ruim vooraf." zegt scheidsrechtercoördinator Ronald de Jong. "Meestal uiterlijk een week voorafgaand. Op de site kunnen teamleiders zien of een scheidsrechter beschikbaar is. Als er “zelf fluiten” staat zullen ze dus zelf een scheidsrechter moeten regelen. Indien de contactgegevens van de teamleider bij mij bekend zijn, dan zal ik hen ook via mail informeren. Ik streef er naar de last over de teams te spreiden zodat ze niet bij iedere thuiswedstrijd de pineut zijn. Tenzij ze één of meerdere vaste scheidsrechters weten te regelen die de thuiswedstrijden willen fluiten. Dan wil ik dat graag weten, want dan kan ik een ander team weer helpen door daar een scheidsrechter toe te wijzen."

Het is duidelijk dat iedereen zich vast kan voorbereiden. "Het moge helder zijn dat ik er vreselijk van baal dat we deze stap moeten nemen. Afgelopen seizoen heb ik veel energie gestoken in het vinden van nieuwe scheidsrechters en ook diverse keren de cursus ingepland waar vrijwel niemand op af kwam," aldus Ronald.

Ook scheidsrechteren is een vrijwilligersfunctie en als die vrijwilligers niet opstaan, dan houdt het een keer op. Ronald steekt er veel tijd en energie in, maar het resultaat van zijn inspanning is helaas erg mager. "Afgelopen seizoen ben ik iedere week van zondag t/m vrijdagavond bezig geweest om voor alle teams scheidsrechters te regelen. Dat lukte met heel veel moeite en soms heb ik er (gelukkig goed) op gegokt dat wedstrijden werden afgelast. Maar dit kostte me zoveel tijd dat ik dat niet nog een seizoen ga volhouden, zeker niet nu er weer enkele scheidsrechters zijn gestopt."

Help Ronald mee om dit probleem te tackelen. Meld je aan als scheidsrechter of maak iemand anders 'warm' voor deze taak. Meer samen = samen meer.

Opgeven kan bij [email protected]