Selectie: Verre van gelukkige start voor 2

2 oktober 2016 13:30

Een ruime overwinning in Leiden, een agressief Nieuwkoop op eigen veld en een moeizame 0-0.

LSVV’70 1 – S.V. Nieuwkoop 1
Na de krappe overwinning op Siveo, ging Nieuwkoop vandaag op bezoek bij LSVV’ 70 in Leiden. LSVV’70 is sterk gestart aan de competitie, maar is na de nederlaag tegen Koudekerk wat teruggevallen. Een overwinning van Nieuwkoop zou voorlopig aansluiting met de (sub) top betekenen.
De eerste helft liet twee gelijkwaardige ploegen zien, waarbij Nieuwkoop na een kwartier tegen een 1-0 achterstand aankeek. Jeffrey Pieterse zorgde voor de 1-1 en vlak voor rust maakte diezelfde Jeffrey Pieterse de 1-2.
Nieuwkoop kreeg steeds meer grip op het spel en was de betere ploeg. Na een kwartier kreeg de LSVV spits zijn tweede gele kaart en moest de Leidense ploeg met 10 man verder. Nieuwkoop profiteerde volop.
Jeffrey Pieterse bracht de stand met een (valse) hattrick op 1-3. Daarna werd het 1-4 uit een fraaie trap van Thijs van der Zon en uiteindelijk zelfs 1-5 door Roland Kooijman.
Een uitstekende uitoverwinning. Nieuwkoop heeft na drie uitwedstrijden nog steeds de volle buit, maar thuis is er nog geen punt behaald. Volgende week tegen Koudekerk zou dat zeer welkom zijn, want bij een overwinning gaat Nieuwkoop zich dan echt bemoeien om de bovenste plaatsen.

Nieuwkoop 2 – DSO 2
De seizoenstart van Nieuwkoop 2 is verre van gelukkig. Ook na de thuiswedstrijd tegen DSO 2 blijft de teller op 0 punten staan.
In de eerste twintig minuten liet Nieuwkoop gewoon te weinig zien. Te veel duels werden verloren en bij de omschakeling van DSO werd er te veel ruimte gelaten.
Na een kwartier spelen kon de linksbuiten van DSO naar binnen trekken en de bal in de verre hoek schuiven. 0-1. De eerste twintig minuten had Nieuwkoop veel te weinig te vertellen, verder dan een geblokt schot van Twan Bakker kwam het niet. Na die twintig minuten kreeg Nieuwkoop 2 meer grip op de wedstrijd en had ook meer balbezit. Jammer dat dan na balverlies DSO in de omschakeling optimaal kan profiteren. Een toch wel terechte 0-2 ruststand.
In de tweede helft was een veel agressiever Nieuwkoop te zien. Er werden meer duels gewonnen en DSO werd regelmatig goed onder druk gezet. Een corner van DSO zorgde echter voor de, na wat later bleek, beslissende 0-3.
Nieuwkoop ging meer energie in de wedstrijd gooien en kwam na een goede lange trap van keeper Mazen op 1-3. Twan Bakker schatte de situatie goed in en scoorde beheerst.
Het toch sterk ogende DSO was het even helemaal kwijt en Nieuwkoop kreeg steeds meer grip. Dit werd helaas niet in doelpunten vertaald. Eerst tikte Dorus Boddeke de bal in een één op één met de keeper net langs de paal. Even later passeerde diezelfde Dorus de keeper om de 2-3 aan te tekenen. Een “professionele “overtreding van de DSO keeper betekende een rode kaart, maar hij voorkwam daarmee wel de aansluittreffer.
Ook daarna kreeg Nieuwkoop nog een tweetal goede kansen, maar het mocht niet lukken.
Nieuwkoop begon de wedstrijd met te weinig overtuiging tegen een sterk ogend DSO. Wanneer vanaf het beginsignaal dit team de handschoen oppakt, gaan er echt wel punten gehaald worden.
Volgende week tegen koploper UVS zal dat een hele uitdaging zijn.

Nieuwkoop JO 19-1 Alphen JO 19-1
Nieuwkoop JO 19-1 staat op een mooie tweede plek in de eerste klasse, net achter Alphense Boys. Vandaag kwam Alphen op bezoek, dat vorige week nipt verloor van de koploper. Het werd van beide ploegen geen goeie partij, maar wel heel spannend.
De eerste 20 minuten had Nieuwkoop het iets betere van  het spel, maar was slordig in balbezit. Vervolgens werd er te weinig opgebouwd en speelde het veel te snel de lange bal. Dit was vrij eenvoudig verdedigen voor Alphen. Na twintig minuten was het toch Nieuwkoop dat de eerste kans kreeg. Max schoot de bal net over na een prima combinatie. Daarna brak er een sterke fase van Alphen aan. De lastige nummer 11 van Alphen passeerde verschillende malen zijn directe tegenstander, maar de rugdekking door Lars (die een uitstekende wedstrijd speelde) was steeds prima geregeld.
Alphen kreeg in korte tijd drie corners te nemen, waaruit klutssituatie ontstonden. Vlak voor rust kregen de Alphenaren de grootste kans. Thomas redde uitstekend op het schot van de doorgebroken speler.
In de tweede helft werd het een wat stevigere partij, maar het bleef allemaal sportief. Na 15 minuten kreeg Nieuwkoop de grootste kans van de wedstrijd. Een voorzet in het strafschopgebied werd door een Alphen verdediger met de arm geraakt. Strafschop. Helaas kon Sjoerd dit buitenkansje niet verzilveren. De keeper redde bekwaam.
Vijf minuten laten was het “hands” aan de andere kant. Nu echter net buiten de zestien. Thomas kon de te zacht ingeschoten vrije trap eenvoudig keren.
Alphen kreeg in het slot nog twee grote kansen. Weer kon Thomas een één op één situatie redden, vlak daarvoor had hij geluk dat de bal op de binnenkant paal belandde.
Een moeizame 0-0 tussen twee hardwerkende ploegen. Ik denk dat Nieuwkoop O19-1 hier best tevreden mee mag zijn.
Volgende week mag Nieuwkoop op bezoek bij ex-koploper Alphense Boys, dat vandaag verrassend stevig (5-1) verloor van Sparta.