Nieuwkoop kan het verschil niet maken

11 maart 2017 21:45

Nieuwkoop JO 19-1 had vandaag vrij, omdat tegenstander Jodan Boys uit de competitie is. Een aantal spelers kon daardoor wat ervaring op doen in Nieuwkoop 1 en Nieuwkoop 2. Volgende week speelt JO 19-1 de kraker tegen Alphense Boys. Dan wordt duidelijk of Nieuwkoop om de tweede positie gaat strijden.

Nieuwkoop 2 stelde zwaar teleur in de uitwedstrijd bij Be-Fair. Thuis in Nieuwkoop maakte beide teams nog reclame voor het voetbal in een uitstekende wedstrijd. Vandaag was daar weinig van terug te zien. Nieuwkoop 2 was veel te slap en te laconiek en kon de hele wedstrijd geen vuist maken. En hoewel Be Fair ook niet in goede doen was, verloor Nieuwkoop toch de wedstrijd met 2-1.

En dat is best wel een domper. In plaats van aansluiting met de middenmoot moet Nieuwkoop nu echt gaan strijden om lijfsbehoud in de tweede klasse. Met alleen leuk voetbal gaat dat niet lukken. Men zal aan de bak moeten, en keihard knokken voor ieder punt.

Nieuwkoop 1 – CVC Reeuwijk 1
In een wedstrijd met twee totaal verschillende helften, moest Nieuwkoop net als vorige week een voorsprong in de slotfase prijs geven. Uiteindelijk werd het een terechte 2-2 tegen de nummer 5 CVC Reeuwijk.

Nieuwkoop begon met verzorgd voetbal aan de wedstrijd, met voor het eerst een 4-3-3 opstelling. Nieuwkoop was veel in balbezit, maar kon in de beginfase niet echt gevaarlijk worden. Het eerste wapenfeit was een prima schot uit de tweede lijn van Boy Vork, dat net naast het doel verdween.

In de twintigste minuut anticipeerde Job Stolk prima op een steekpass van Boy Vork. Hij was net eerder bij de bal dan de Reeuwijk keeper, die Stolk op de benen tikte. De penalty werd door Jeffrey Pieterse hard in de linkerhoek geschoven.

Reeuwijk kon niet gevaarlijk worden en in minuut negenendertig mocht Jeffrey Pieterse voor de tweede maal aanleggen vanaf elf meter. Roland Kooijman draaide slim weg bij zijn tegenstander en ging over de knie. Ook nu ging de strafschop weer hard en laag in de benedenhoek, hoewel de keeper er nog wel heel dicht bij zat.

Na de rust werd het een heel andere wedstrijd. Nieuwkoop liep achteruit en Reeuwijk kreeg steeds meer grip op de wedstrijd. De aansluittreffer kon bijna niet meer uitblijven. Na een uur voetballen gaf Nieuwkoop wel heel veel ruimte in de zestien weg en kon Reeuwijk, ondanks een vlagsignaal voor buitenspel, de 2-1 aantekenen.

Tien minuten later redde keeper Rodney van Beek fraai na een hard schot uit de tweede lijn. Vijf minuten later scoorde Reeuwijk de gelijkmaker, maar deze werd nu wel geannuleerd wegens buitenspel.

Kort daarna floot de scheidsrechter voor penalty na een luchtduel op de rand van het strafschopgebied van Nieuwkoop. De penalty werd benut en hiermee kwam Reeuwijk verdiend op gelijke hoogte.

Pas toen ging Nieuwkoop weer vooruit voetballen en creëerde het zelfs nog twee kansen op de 3-2. Maar nu lag het veld helemaal open en ook aan de andere kant kreeg Reeuwijk nog mogelijkheden. Vlak voor tijd bracht Rodney van Beek nog redding in een één op één met de spits van de bezoekers.

Over de hele wedstrijd gezien een terecht gelijkspel, maar Nieuwkoop heeft nog wat huiswerk te doen. Nieuwkoop staat nog steeds op een vierde plek en liep zelfs een punt uit op Perkouw en WDS.

Volgende week gaat Nieuwkoop op bezoek bij Koudekerk. Deze ploeg won vandaag eindelijk weer eens na drie nederlagen op rij. Nieuwkoop heeft nog wat goed te maken tegen Koudekerk, na de onnodig verloren thuiswedstrijd.