JO17-1 beleeft een déjà vu tegen Be Fair

Be Fair JO17-1

Nieuwkoop JO17-1

6 oktober 2018 13:00

Deze week is het week 40 van het kalenderjaar 2018/2019. De week waarin Omar te horen kreeg dat hij weer zijn eerste minuten mocht gaan maken en eerste aanvoerder Remon had gehoord dat hij volgende week weer mag aansluiten bij de training. De eerste overwinning was zonder te spelen al binnen en daar konden nog drie punten bijkomen als er zaterdag gewonnen zou worden van Be Fair JO17-1.

Sportpark 't Suyt. 21 °C. Zaterdagmiddag, 13.00 uur. In het achterhoofd wetend dat als er vandaag gewonnen werd, Nieuwkoop vier punten loskwam van de tegenstander van vandaag en er een aantal plekken gestegen kon worden op de ranglijst. Een betere confrontatie - op Feyenoord-Ajax in de Kuip na - is er haast niet te bedenken.

Niet alleen waren de omstandigheden goed, ook verliep de warming-up scherp, precies waar trainer Remco op had gehamerd: "De wedstrijd begint al voordat het eerste fluitsignaal klinkt." En dus kon de wedstrijd van start gaan. De scherpe lijn uit de warming up werd doorgepakt, wat resulteerde in een snelle 0-1 voorsprong van Mousa (weliswaar met het chocoladebeen, zoals we dat in de F zeggen), na een goede assist van Thijs Bakker. Echter was de blijdschap maar van korte duur, want Be Fair kwam heel snel weer op gelijke hoogte en even later kwam het zelfs met 2-1 voor. Gelukkig had de 17-1 nog Miguel, die even leek te veranderen in Super Mario. Hij kreeg de bal aangespeeld op de helft van de tegenstander en zette zijn solo in. Daar ging-ie, dwars door de verdediging heen en schoot de bal tegen de touwen. 2-2. Ook deze keer duurde het maar kort voordat Be Fair wat terug deed. Een lange bal van achteruit trok de verdediging van Nieuwkoop uit elkaar en een snelle nummer 7 van Be fair schoot de bal in het doel.

Er ontstond een vertekend beeld, want Nieuwkoop was de betere ploeg. Er werden goede aanvallen opgezet en genoeg kansen gecreëerd. Deze lijn werd doorgetrokken en een goede aanval over links werd beloond met een goal. Na een scherpe voorzet van Jimmy scoorde Ralf, die nota bene van de rechtsback positie helemaal naar voren was gekomen. En u raadt het al. Net voor rust kwam Be Fair ook deze keer weer op voorsprong door een lange bal van achteruit. 4-3.

Hoe versla je een leger? Het antwoord is simpel. Door hetgeen onschadelijk te maken wat hen gevaarlijk maakt. De tweede helft deed Nieuwkoop dat. Alle drie de linies zakte een aantal meter in en de hele tweede helft werd er niks meer weggegeven. Een lange tijd bleef het 4-3, totdat Jimmy werd neergehaald in het 16-metergebied. Hamza pakte de bal, legde hem neer op de stip en schoot de penalty binnen. Inmiddels waren Pluk en Danny binnen de lijnen gekomen, wat voor vers bloed in het team zorgde. Nieuwkoop moest en zou de drie punten meenemen naar Sportpark De Dulen en deed dat ook. Vijf minuten voor tijd legde Pluk namelijk een bal opzij op Hamza die de bal makkelijk binnenschoot.

Nieuwkoop beleefde een déjà vu. Vorige week werd er namelijk ook met 4-5 gewonnen tegen ESTO en deze week deed het dat tegen Be Fair. Vorige week speelde het echter een afschuwelijke eerste helft, maar deze week bleef dat uit. De hele wedstrijd is er gewoon goed gevoetbald en dus zijn de drie punten terecht voor Nieuwkoop. Deze week sluit ik af met een typerende citaat van onze legendarische Johan Cruijff:  "Als je één goal meer maakt dan de ander, dan win je."